Darwin Tour 5 dagen

11 september 2018 - Darwin, Australië

Dag 1:

Oké, het is het waard. Wanneer je in Darwin bent blijf niet te lang. De stad is niet veel maar de tour’en die je kan doen zijn gaaf!

Dag 1 begon best vroeg, heel vroeg eigenlijk. Half 6 bed uit en klaar maken om optijd de opstap plaats te kunnen vinden. Toen we compleet waren werd er nog niet veel gesproken in de bus. De eerste stop was een kijkje in de Aboriginal Cultuur.
We kwamen aan op een soort boerderij waar een meneer ons vertelde over de verschillende kleuren die gebruikt worden wanneer ze muurschilderingen maken en wanneer ze didgeridoo’s beschilderen.(dat doen ze met hun eigen haar, omdat ze geen geld voor kwasten hebben)

Ze gebruikten vroeger 3 kleuren maar er is een 4de bij gekomen. De kleuren zijn;

-          Rood voor de dood, of voor tekeningen die lang op de muur moesten blijven zitten

-          Geel voor ceremonies, en het schilderen van geesten van overleden mensen

-          Wit voor het tekenen van spirits(de kwade en goede)

-           En zwart voor detailes, maar deze werd bijna nooit gebuikt

Deze zelfde meneer vertelde dat wanneer je wil trouwen je het niet binnen je eigen stam mag doen maar moet trouwen met iemand van de andere stam en daar moet gaan wonen.

Het maken van didgeridoo’s was ook interessant om te horen, ik wist namelijk niet dat ze bomen gebruikten die aan de binnenkant opgegeten werd door termieten.

Op die boerderij hebben we ook allemaal mogen speerwerpen met bamboe stokken zonder scherpe punt. Want we zijn er natuurlijk niet goed in en het is nog gevaarlijk ook.

Deze dag hebben we ook een boot tocht gedaan op de Magabo rivier. Om natuurlijk krokodillen te zien, en wat waren het er veel zeg.

De man die de boot bestuurde vertelde dat hij op Arnhem land woont en in het regenseizoen 5 maanden vrij heeft omdat hij dan niet naar zijn werk kan komen omdat de rivier te hoog is.

De geschiedenis van Arnhem land is best gek eigenlijk wat bleek is dat er in 1600 een schip aangemeerd lag aan het stuk land en op het schip stond een naam Arnhem. De mensen in dit schip uit Nederland wilde het land toe eigenen en hebben dat ook gedaan, de hebben het Arnhem land genoemd en toen begonnen de Aboriginal moorden op deze plek.

Kleine kinderen werden weggehaald van hen families om te gaan werken voor blanke mensen en om zelfs te zorgen dat er alleen maar witte mensen in Australië zouden komen.

Ook is het de plek waar Crocodile Dundee is gefilmd, om precies te zijn de dans scene. Onze gids van de boot was er behoorlijk trots op want zijn broer doet mee in de film. (het is maar dat je het weet)

Deze avond sliepen we allemaal in ons eigen tentje, soort van glamping. We hadden stroom en alles was best luxe.

Dag 2

We begonnen de dag rond kwart over 6 en vertrokken om 7 naar onze eerste bestemming. We gingen zwemmen in een Cave. We hebben een behoorlijke tocht over de rotsen moeten maken om er te komen. We hebben ong 30 in het water gelegen en toen moesten we die zelfde klim weer terug naar beneden maken.

Onze groep bestaat trouwens uit 8 mensen. (is ook leuk om te weten). Katy (uit Melbourne) Mel (uit Melbourne) James en Tilly (zijn samen en komen uit de UK) Liz (uit de UK) janine ( uit Zwitserland) en Thomas ( uit ik heb eigenlijk geen idee meer waar hij vandaan komt) en ik (uit Nederland < maar dat wisten jullie vast al)

Na het zwemmen zijn we naar een museum gegaan over Kakadu. Vanaf de boot tocht ging er en andere Aboriginal gids met ons mee en deze nam ons na het museum mee naar de rots tekeningen. Ook dit was een behoorlijke klim maar was het zeker waard, hij heeft ons een hoop verteld over de tekeningen en ik ga mijn best doen om ze te uploaden met de juiste informatie bij de foto’s.

Hierna hebben we nog een wandeling gemaakt naar een plek waar we de andere kant van de stam hen muurschilderingen konden bekijken en het verschil konden zien tussen wat belangrijk was voor de een en niet voor de andere

Dag 3

Deze dag begonnen we om 6 net als de rest van de dagen die gaan komen.

We moesten zo vroeg weg want we hadden een lange rit voor de boeg. Ook dit was het zeker waard. We gingen naar een waterval een super mooie en onze tour guide nam ons ook nog eens mee verder omhoog waar de tour normaal niet komt. maar omdat we een fitte groep zijn en hij een ervaren rots klimmer konden we dat doen.
Het was er zo mooi en zo gaaf en zo heerlijk om in het water te liggen en te kletsen met mensen en niks te moeten verder.

Voor lunch hebben we hamburgers gegeten op een bbq plek, een van de vele in Aussie. Overal waar je kan stoppen langs de weg staat een bbq.
We zijn daarna naar een plek gereden waar ze vroeger goudmijnen hebben gehad. Nu hebben ze er een pub waar ze zelfgemaakt ijs hebben in veel smaken. Ik heb snicker ijs op.

Daarna zijn we door gereden naar een mooie plek waar we nog een korte wandeling hebben gehad langs bomen waar we uitleg over hebben gehad. We weten nu allemaal wat eetbaar is in Australie en dat is dus niks. Geen een vrucht uit de bomen in de natuur kan je eten. Ja, als je verdwaald honger je waarschijnlijk uit.

Toen we aankwamen in ons kamp voor deze nacht hadden we bedjes waar een dun matras op lag, alleen omdat wij met 8 mensen waren konden we matjes stapelen en toch lekker zacht liggen. Het was maar voor 1 nacht de nachten er na was ons weer een matras belooft dus we waren er allemaal tevreden mee.

We hebben geluk dat onze tour guide van koken houdt en wij alleen de afwas hoeven te doen. Hij kan gelukkig ook goed koken ;)

Dag 4

Vandaag zouden we gaan kanooen maar het bleek een hele andere prijs te zijn dan was verteld dus hebben we de groep opgesplitst. Ik zat in de niet kano groep en hadden van 7 tot 1 om de tijd te vullen.

Wat we hebben gedaan was vooral lekker gekletst en langzaam aangedaan. Als eerste zijn we naar een uitkijk plek geweest over de gorge (geen idee hoe je het schrijft).

Na dat heeft onze guide ons verast met een rit naar de Hotsprings in Katharine. Dit was zo lekker, en mooi, en genieten. We hebben hier een behoorlijke tijd ingehangen en zijn daarna brownies gaan eten met zijn 5e.

Toen we wilde lunchen werden we nog een keer verast. (de hele groep was weer bij elkaar trouwens) we hebben gegeten op een Wallabee farm. Ik was gelijk verliefd op deze beestjes. Ik kreeg een baby wallabee in een zak en heb het niet meer losgelaten tot we weg moesten. Heel toevallig werkte er 2 mensen uit Rotterdam dus na 4 dagen Engels praten kon ik weer even socializen in het Nederland. Wat best prettig is zo op zijn tijd. Ik typ wel Nederlands en kan watsapp video bellen en dan Nederlands praten maar het is toch anders om toevallig Nederlanders tegen te komen en even in je moeder taal te praten.

Hierna zijn we naar ons kamp gegaan voor de laatste nacht en hebben super lekker pasta gegeten.

Dag 5. Laatste dag alweer.

Wanneer ik dit aan het typen ben is die laatste dag bijna afgelopen. We gaan zo nog samen eten als afsluiter en dan gaan we onze eigen weg.

Vandaag hebben we gezwommen bij 2 super gave watervallen en hele fotoshoot gehouden met de dames zodat we iets te showen hebben thuis en op internet.

Ook hebben we de termieten hopen gezien en de oudste die er stond was 50/60 jaar oud en 5-6 meter hoog. Je zou nu al moeten weten hoe ze de jaren tellen maar ik ga het uitleggen voor de mensen die het nog niet door hebben. Iedere meter is 10 jaar aan werk.

Nu ga ik toch stoppen met schijven zodat jullie ook weer verder kunnen met de dag. Ik kan namelijk nog wel 3 pagina’s aan informatie geven alleen wordt dat wel iets te veel van het goede.

Ik heb het wel allemaal opgeschreven in mijn eigen notities dus wanneer je vragen hebt over Aboriginal cultuur kan je altijd bellen/ athans ik bel wel want heb nog 90 min aan bellen deze maand en zo’n 14gb aan internet. Maar voel je vrij om mij een berichtje te sturen.

Dikke knuffel aan iedereen thuis,

Wirlankarra yanama.

Yurlu nynku mirda yurndarirda.

(go with a clear, open and accepting spirit and the country will not treat you badly)

-          Australian Aboriginal proverb

1. Dolly:
    11 september 2018
    Wat een gaaf verhaal wat avontuur weer😀
    Je hoeft je niet te vervelen. En ik zie uit naar de mooie foto's die nog komen gaan .
    Dikke💋💋
    Mama
  2. Pappa:
    11 september 2018
    Heel goed dat je weet dat je heel goed moet uitkijken met lekkers van de boom of struik
    Gelukkig ga je altijd goed voorbereid op pad
    Ga zo lekker het hele jaar door
    Hoewel 🤔
    Naar huis komen was de deal 😉😆😗😙😚
  3. Jolanda Dikmans:
    11 september 2018
    Mooie beschrijving van je dagen. Geniet ervan. Op naar je volgende verslag!😀😀😀
  4. Wilma Mundhenk:
    12 september 2018
    Wat een mooi verslag Anne je schrijft zo mooi is net of dat ik er zelf bij ben ,en wat intressante verhalen zo kom ik nog iets te weten van Australië, natuurlijk kijk ik graag Natuurdocumentaires maar die leggen niet alle dingen uit zoals jij,je zou een goede schrijfster kunnen worden,zo mooi kun je het vertellen ,nou ben vandaag naar de Dierentuin geweest Oudehands Dierenpark, was heel erg mooi,samen met Edwin en Gabriel geweest.Gabriel heeft nou pas een week vakantie van zijn werk ,en het Pandaverblijf wat vorig jaar gebouwd is was fantastisch om te zien we hebben een mooie dag gehad,en veel dieren gezien die wij in andere Dierentuinen nog nooit hadden gezien,wat is de natuur toch mooi!!Vrijdag gaan we met zijn drieën naar de Efteling toe ook naar de nieuwe actractie Symphonia gelukkig is het mooi najaarsweer hierin Nederland.Nou Anne geniet daar van elke dag vindt het fijn om jouw mooie ervaringen te lezen en de foto's waren prachtig ,tot apps Liefs van je nichtje Wilma .
  5. Bobby:
    13 september 2018
    Vergeet niet om n Golden Gaytime te proberen.
    (Ja, ik lees je blogs ;) )